Verstoorde sagittale balans

De wervelkolom bestaat uit een holling van de onderrug (lordose), een bolling van de bovenrug (kyphose) en een holling van de nek (lordose). In de normale situatie vormen deze een mooie harmonie, dewelke tot een sagittale balans leiden. De sagittale balans is het evenwicht van ons bovenlichaam. Dit zorgt ervoor dat we zonder veel energie te verbruiken rechtop kunnen blijven staan en voor ons kijken.

Door slijtage van de rug of omdat wervels inzakken, kan de holling in de onderrug afnemen en/of de bolling in de bovenrug toenemen. Hierdoor verplaatst het zwaartepunt van uw bovenlichaam naar voor, voor het bekken. Hierdoor is het lichaam minder goed in evenwicht. Rechtop blijven staan, wordt daardoor moeilijker en vergt meer energie. Zo ontstaat een verstoorde sagittale balans.

Bij een milde verstoring van de sagittale balans kunnen doorgaans compensatiemechanismen doorgevoerd worden, door het naar achter kantelen van het bekken en het strekken van de boven- en onderrug naar achter. Bij een verdere verstoring van de sagittale balans wordt het moeilijker om rechtop te blijven staan en het evenwicht te bewaren. De knieën zullen gebogen worden om meer evenwicht te bereiken. Vaak is de hulp nodig van een stok of rollator om te wandelen.

Klachten:

- Voorovergebogen houding

- Beperking van de mogelijkheid om rechtop te blijven staan

- Beperking van mobiliteit en kwaliteit van leven

- Pijn in de rug

- Uitstralingspijn in de benen

- Pijntoename bij belasting

- Een verstoorde sagittale balans geeft versnelde slijtage in de onderrug waardoor toenemende rugklachten en zenuwbeknelling kunnen ontstaan.

Diagnose:

Omdat deze aandoening te maken heeft met de uitlijning en vorm van de wervelkolom, kan de diagnose het best worden gesteld met behulp van röntgenfoto's (radiografische beeldvorming). Meestal staat de patiënt rechtop voor deze röntgenfoto's en worden er opnames van de volledige wervelkolom gemaakt. De arts kan, op een afdruk of de computer, de hoek- en vormveranderingen van de wervelkolom meten en indien nodig vaststellen of, en hoe deze kan worden behandeld. Aanvullende beeldvormingsonderzoeken kunnen nodig zijn, zoals een CT- of MRI-scan. Elk type scan onthult verschillende aspecten van het probleem - het is niet zo dat de een beter is dan de andere. Soms maakt de arts ook een foto van de patiënt om de vorm van de rug vóór, tijdens en na een mogelijke behandeling vast te leggen.

Waarom behandelen:

- Pijnklachten

- Afname mobiliteit

- Verlammingsverschijnselen

- Beperking van kwaliteit van leven

Welke behandeling hangt af van:

De oorzaak van de verstoorde sagittale balans en de impact om de kwaliteit van leven bepaalt mee de behandeling.

Oorzaken:

• Slijtage van tussenwervelschijven
  • Wervelfractuur
  • Grote verstoringen van de sagittale balans

Niet-operatief:

Conservatieve aanpassingen (ook wel niet-operatief genoemd) zijn erg belangrijk om volwassen wervelkolomafwijkingen te behandelen. Het is onwaarschijnlijk dat deze behandelingen de vorm van de wervelkolom volledig zullen corrigeren, maar ze kunnen ook andere voordelen hebben, zoals pijnverlichting en krachttoename.

Fysiotherapie is een belangrijk middel en helpt patiënten om zich aan te passen en spierkracht te ontwikkelen om te compenseren voor de veranderingen in de wervelkolom. Het duurt meestal een aantal sessies met de fysiotherapeut, voordat patiënten alle oefeningen geleerd hebben en begrijpen. Zelfs voor patiënten die uiteindelijk geopereerd moeten worden, zitten er vele voordelen aan pre-operatieve fysiotherapie, omdat deze kennis en algemene spieropbouw (conditionering) de patiënten erg zullen helpen met de postoperatieve fysiotherapie.

Een ergotherapeut is erg belangrijk om, indien nodig, verbeteringen in huis aan te brengen of loophulpmiddelen, zoals een wandelstok of een looprek, aan te bieden.

Pijnstillers kunnen het best worden voorgeschreven door een arts die regelmatig contact heeft met de patiënt, zodat de behandeling geoptimaliseerd kan worden en er goed op bijwerkingen gelet wordt. Zoals gezegd, is het belangrijk om te bepalen waar de pijn vandaan komt, omdat dit van invloed is op de optimale pijnbehandeling.

Chirurgie wordt meestal alleen overwogen voor de behandeling van volwassen wervelkolomafwijkingen, als alle conservatieve opties zijn geprobeerd. Bij een operatie om wervelkolomafwijkingen te corrigeren, worden vaak metalen implantaten geplaatst om de wervelkolom in de goede stand te houden. Hierbij worden meestal schroeven in de wervels geplaatst. Deze schroeven worden met pinnen verbonden, die de gecorrigeerde positie van de wervelkolom vasthouden. De risico's van wervelkolomoperaties zijn meestal hoger bij oudere patiënten, rokers en bij mensen met bijkomende medische aandoeningen. Al deze technieken moeten in detail met de chirurg besproken worden, voordat een operatie wordt overwogen.