Baker cyste

Cyste / zwelling in de knieholte

• Een Baker cyste is een zwelling in de kniekuil die zich ontwikkeld door vocht afkomstig uit de knie.
  • Een ongemakkelijk, drukkend gevoel in de kniekuil is vaak de enige klacht. Een behandeling zal zich toespitsen op de oorzaak van de vochtproductie, die zich in het kniegewricht bevindt.

Wat is het

• Een Baker cyste of kniekuilcyste is een veelvoorkomende symptoom van een letsel of slijtage van het kniegewricht. Een baker cyste ontstaat wanneer er in de knie vocht wordt geproduceerd als reactie op irritatie van het slijmvlies in het gewricht. Dit kan door een onderliggende meniscusletsel, kraakbeenletsel, inflammatoire aandoening (vb. Reumatoïde artrhritis) of artrose.
  • De cyste wordt gevormd door een verzwakking in het posterieure kniekapsel, tussen de pezen van de hamstrings en de mediale kop van de gastrocnemius (kuitspier). Deze anatomische configuratie zorgt als het ware voor een ventiel-effect: vocht kan vanuit het kniegewricht naar de cyste maar niet omgekeerd.
  • In zeldzame gevallen komt het voor bij kinderen. Dit is dan een aangeboren cyste die normaal verdwijnt tijdens de verdere groei.
  • Soms is er een spontane drainage ('geruptureerde Baker cyste') van de cyste, die een forse pijn in de kniekuil en achterzijde van de kniekuil kan veroorzaken.

• Meestal gaat een cyste niet gepaard met pijn. De voornaamste klachten gaan over een zachte zwelling die druk kan geven in de kniekuil. Deze druk kan variëren over verloop van de dag, afhankelijk van activiteiten.
  • Wanneer er toch uitgesproken pijn is, kan deze wijzen op een spontane ruptuur of drainage van de cyste, waarbij er prikkeling is van het vocht uit de cyste tegenaan de omliggende structuren.

• Beschrijving van een druk in de kniekuil
    • Acute pijn sinds enkele dagen in de kniekuil/onderbeen kan wijzen op een geruptureerde cyste.
  • Klinisch Onderzoek
    • Zwelling/opzetting tussen de hamstrings- en mediale gastrocnemiuspees.
    • Verder uitgebreid nazicht van de knie om de onderliggende oorzaak van de cyse uit te sluiten
      • McMurray test

• uitsluiten van meniscusletsel
      • Lachmann/Voorste schuiflade test
        • uitsluiten van een kruisbandlestel
  • Beelvdorming
    • Standaard radiografie

• Artrose als basis van de cyste uitsluiten
    • Echografie
      • Kan uitgebreidheid van de cyste objectiveren
      • Kan bij acute pijn de ruptuur/drainage van de cyste objectiveren
    • MRI
      • Onderzoek ter evaluatie van de onderliggende oorzaak

• Een directe behandeling van de cyste vindt zelden plaats. De behandeling zal zich toespitsen op de onderliggende oorzaak met de desbetreffende behandeling.

• De behandelingskeuze is afhankelijk van de onderliggende oorzaak van de baker cyste. De aanwezigheid van de cyste zelf is zelden een reden voor aanpassen / uitbreiden van een behandeling.
Voornaamste behandeling

Niet-operatieve behandeling

• NSAID's
  • Infiltratie van het kniegewricht
    • Corticosteroïden en/of Hyaluronzuur
  • Aspiratie van de Baker Cyste

Operatieve behandeling

• Operatieve behandeling van de onderliggende oorzaak

• Arthroscopische behandeling van meniscus-of kruisbandletsel
    • Prothesechirurgie
  • Open resectie van de baker cyste
    • Zeer zeldzaam uitgevoerd
    • Een open resectie van een baker cyste wordt enkel gedaan wanneer er blijvende klachten zijn ondanks een volledig conservatief / niet-operatief beleid.

• Via een beperkte incisie over de cyste wordt de onderliggende zwelling gedraineerd.Vaak wordt dit gecombineerd met een kijkoperatie/arthroscopie om intra-articulaire oorzaken van deze cyste te behandelen. Hierbij wordt soms het eerder beschreven 'ventiel' effect van het posterieure kniekapsel verwijderd.

Daghospitalisatie

Algemene anesthesie

30 - 60 min

Droog aseptisch verband

Directe mobilisatie binnen de pijngrenzen

Direct toegestaan

Prikjes in de buik Prikjes in de buik

Niet noodzakelijk

Krukken Krukken

Voor comfort, volledige steunname toegestaan

Stappen Stappen

Direct toegestaan

Vanaf 2 weken postoperatief progressief op te bouwen

Vanaf 2 weken postoperatief progressief op te bouwen

4 - 6 weken

Voor wie en wat wordt er gedaan?

Een open resectie van de cyste zal enkel plaatsvinden zo er een volledig conservatief beleid is geprobeerd met blijvende klachten.

Tijdens de ingreep wordt via een beperkte incisie in de kniekuil, dit direct over de cyste, het cystemateriaal en een deel van de georganiseerde wand/kapsel verwijderd.

Belangrijk is om te weten dat deze cystes (snel) kunnen terugkomen wanneer er niets wordt gedaan aan de onderliggende oorzaak in het kniegewricht.

Wat moet er gebeuren voor de ingreep?

Voor de operatie dienen de noodzakelijke pre-operatieve onderzoeken alsook vragenlijsten worden ingevuld.
Voor de operatie dienen verder geen specifieke handelingen te gebeuren.

Hoe verloopt de ingreep?

De ingreep verloopt via een dag hospitalisatie.
Vaak gaat deze ingreep gepaard in 2 stappen. Eerst een kijkoperatie/artroscopie om intra-articulaire letsels/oorzaken te behandelen.
Vervolgens zal men op de buik worden gepositioneerd, zodat via de kniekuil een incisie kan gemaakt worden over de baker cyste.

Het betreft een daghospitalisatie. Een korte opname tot de verdoving volledig is uitgewerkt.

Het verband zal vervangen worden en enkele tips worden voorzien door de kinesist(e) van de afdeling. Ontslag is meestal voorzien 3-4 uur na de ingreep.

Pijnstilling alsook ijsapplicatie zijn noodzakelijk tijdens de 1ste dagen post-operatief.
Kinesitherapie dient snel hernomen te worden om de mobiliteit en strekking te herwinnen.

Controle en opvolging:

De post-operatieve controle vindt plaats op 4 weken post-op. Hierbij wordt vooral de acute evolutie van de wonde alsook mobiliteit geëvalueerd.

Revalidatie:

Revalidatie vindt plaats via uw eigen kinesist. Op basis van het voorschrift dat wordt voorzien na de operatie kan deze van start gaan.

Initieel dient gewerkt te worden op herwinnen van de Range of Motion (ROM), waarbij de nadruk op het strekken ligt. Anti-inflammatoire kinesitherapie en mobilisaties van de knieschijf zijn hier ook noodzakelijk.

Alle oefeningen dienen binnen de pijngrenzen plaats te vinden. Pijn is een indicatie van overbelasting, en dient steeds aan de kinesist te worden gemeld om de belasting van de oefeningen aan te passen.

- Infectie
- Wondhelingsproblemen
- Overbelasting/botoedeem: complicatie bij te snel belasten na uitgebreide meniscectomie.
- Bloeding in het gewricht (hemartrose)
- Flebitis/Diepe Veneuze Thrombose/Longembolie

Nog enkele tips:

• Geeft het conservatief beleid steeds een kans.
  • Pijn is nooit goed tijdens/na kinesitherapie postoperatief. Mocht dit zich voordoen, is dit een indicatie van overbelasting, en worden de oefeningen beter aangepast.