Bursitis trochanterica

• Een bursitis trochanterica, ook wel trochanteritis of grote trochanter pijnsyndroom genoemd, is een ontsteking van de bursa (slijmbeurs) over de laterale zijde van de heup al dan niet met begeleidende ontsteking van de peesaanhechtingen.

Wat is een bursitis trochanterica

• Aan de buitenzijde van de heup bevindt zich de aanhechtingsplaats van een aantal belangrijke heupspieren (voornamelijk de gluteale spieren). Deze prominente botuitstulping noemen we de grote trochanter. Over de grote trochanter loopt een stevig peesblad dat onder spanning staat (de fascia lata). Bij het bewegen van de heup moet dit peesblad vlot over de grote trochanter kunnen glijden en deze functie wordt door de bursa voorzien.
  • Als die bursa ontsteekt, spreken we over een bursitis trochanterica.
  • Ook de spieraanhechtingen op de grote trochanter kunnen in het ontstekingsproces betrokken zijn, dan spreken we over een tendinitis.

• Bij een bursitis trochanterica situeert de pijn zich voornamelijk op de zijkant van de heup, over de grote trochanter (de harde beenderige structuur die u aan de buitenzijde van de heup kan betasten). Veelal is dit een zeer hardnekkige aandoening die maanden tot jaren aanwezig is.
  • De pijn vertoont vaak een uitstralingsklacht over de buitenzijde van de dij tot net voorbij de knie. Ook kan u de pijn gewaar worden in de onderrug of bil.
  • De pijn is veelal aanwezig bij activiteiten zoals stappen, maar soms ook bij fietsen en dergelijke. U kunt 's nachts wakker liggen van de pijn, zeker wanneer u op de pijnlijke zijde slaapt !

• Beeldvorming (radiografie en echografie) kan verricht worden om een artrose van de heup of peesruptuur uit te sluiten.

• De pijnklachten kunnen de dagelijkse activiteiten fors hinderen. Soms is er ook uitgesproken nachtelijke pijn.

• De ernst van de klachten
  • Een onderliggend probleem

• Kinesitherapie.
  • Inname van een ontstekingsremmer.
  • Ijsapplicatie.
  • Injectie van de slijmbeurs met corticoiden.
  • Met deze behandeling(en) zal het probleem meestal opgelost worden, al kan het lange tijd duren alvorens de klachten volledig verdwijnen.

• Soms is het operatief behandelen van de oorzaak (bvb coxartrose) noodzakelijk en heel uitzonderlijk wordt de bursa trochanterica zelf operatief verwijderd.