Pijn in de schouder

SCHOUDER - INSTABILITEIT : Welke letsels veroorzaken een onstabiele schouder?

De menselijke schouder is het gewricht met de grootste beweeglijkheid van het lichaam. Dit is noodzakelijk want we zwaaien onze armen tijdens bijna alle dagelijkse taken zoals eten, werken, sporten en om ons te wassen.

De schouder is enerzijds een zeer beweeglijk, maar tegelijk ook een onstabiel gewricht. Dit is te wijten aan het feit dat de bol (humeruskop) veel groter is dan de pan (glenoid). Ter stabilisatie van het schoudergewricht bestaan er een aantal verstevigende structuren dewelke ontwrichtingen dienen te voorkomen : het labrum (soort 'meniscus' welke de kop als een zuignap aantrekt op de pan), en de gewrichtsbanden (ligamenten) in het gewrichtskapsel.

Wanneer de schouder ontwricht na bijv. een val, scheuren dikwijls het labrum en de ligamenten vooraan los van de pan (Bankart-letsel). Daarenboven kan de humeruskop ingedeukt worden ten gevolge van de ontwrichting (Hill Sach letsel). De opgelopen letsels zorgen ervoor dat enerzijds de kans op nieuwe ontwrichtingen toeneemt (zeker bij jongere patiƫnten), en dat er anderzijds een onzeker gevoel en pijn kan blijven bestaan bij bewegingen boven en achter het hoofd.

Pijn in de schouder kan voortkomen van een schouderinklemming of impingement. Op onze pagina schouderinklemming of impingement vind je onderstaande info terug :

• Wat is het ?
  • Waar zit het ?
  • Wat gebeurt er ?
  • Oorzaken
  • Symptomen
  • Onderzoek en diagnose
  • Behandeling

Meer weten over schouder blessures, pijn in de schouder, ontsteking en behandeling van de schouder? Kijk op onze pagina 'info voor patiƫnten'.